Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Technische aankoopkeuring voor een MX-5 met ervaring.

credit: onderstaande is een (vrije) vertaling van een stuk op miata.net door Skip Cannon (1995)

Nu de MX-5 bijna twintig jaar op de markt is, komen er voor steeds meer belangstellenden mogelijkheden om op de markt van tweedehands auto's een "MX-5 met ervaring" te kopen. Het technisch beoordelen van gebruikte auto's blijft een lastige zaak. Bij de MX-5 maakt het speciale karakter van de auto, als zijnde een open sportwagen, een goede beoordeling nog moeilijker.

  • Handige hulpmiddelen om bij je te hebben zijn een zaklantaarn, een kruiskopschroevendraaier, een kleed om onder de auto kijkend op te liggen, een schoonmaakmiddel voor je handen en een vriend of kennis met een zekere deskundigheid op het gebied van auto's.
  • Begin aan de voorkant onder de MX-5. Controleer liggend onder de bumper de structuur achter de bumper. Gebruik hier de zaklantaarn. Kijk goed naar verbogen onderdelen, sporen van overspuiten, ontbrekende delen enzovoort, als bewijs van ernstige schades of ongevallen. Tenzij er geen alternatieven zijn of de prijs navenant is, verdient het aanbeveling MX-5-en met schades te vermijden. Onder de auto liggend kan tegelijkertijd worden gekeken naar eventuele olielekkages, lekkages uit schokbrekers en verbogen ophangingsdelen. Informeer bij de eigenaar omtrent eventuele schades. In veel gevallen zal men de schades 'vergeten' te melden, tenzij je duidelijke aanwijzingen daarvan kan aangeven.
  • Herhaal bovenstaande procedure aan de achterzijde van de MX-5. Controleer hierbij de schokbrekers, de kruiskoppelingen, het uitlaatsysteem en het plaatwerk voor de achterbumper. Kijk ook wat verder naar voren naar de cardanas en de versnellingsbak voor eventuele lekkages en verbogen delen. Controleer ook de achterwielophanging voor verbogen delen en de bodemplaat en dorpelpanelen op deuken en roestvorming.
  • Kijk met de zaklantaarn tussen de wielspaken door naar de schijfremmen. Probeer in te schatten hoeveel van de remblokjes nog over is. Controleer of de remschijven niet zijn ingesleten; het vernieuwen van schijven is een relatief dure aangelegenheid.
  • Open de kofferbak en verwijder de verticale binnenbekleding aan de achterzijde van de MX-5. De ronde zwarte plastic klemmen zijn met enige toewijding en een scherp voorwerp (nagels of schroevendraaier) los te krijgen. Kijk achter deze bekleding voor gerepareerd plaatwerk, verbogen panelen, enz. Controleer links de ruimte van de krik voor wat betreft lekwater en roestvorming. Het buitenplaatwerk is op deze plaats aan de binnenzijde niet beschermd en kan worden gedeukt vanuit de bagageruimte. Er zijn hiervoor speciale beschermpaneeltjes verkrijgbaar. Check de accu aan de rechterzijde van de bagageruimte en informeer of deze is vervangen. Het dient bij voorkeur een accu van het 'gel-type' te zijn en niet een gewone loodaccu. Controleer de ruimte op sporen van zuurcorrosie. De lange termijn effecten van zuur in de bagageruimte kunnen duur uitvallen.
  • Het interieur van de MX-5 dient te worden beoordeeld op sporen van ongebruikelijke slijtage. De interieurtjes zijn relatief robuust uitgevoerd. De stoelen met zwarte stofbekleding kunnen evenwel enigszins verbleken door overmatige zonneschijn. Let extra op de linker lendesteun aan de bestuurderszijde, die veel heeft te lijden bij het in- en uitstappen. Beoordeel de slijtage van de koppelings- en rempedaal in verhouding met het aantal kilometers op de kilometerteller. Vraag additionele informatie om de kilometerstand te verifiëren (onderhoudsboekjes, nationale autopas, enz.). Test alle bedieningshandels en schakelaars. Check de algemene conditie van het interieur. Vergelijk met andere aangeboden MX-5-en en of ga bij de dealer kijken hoe het er hoort uit te zien (houdt wel rekening met modelwijzigingen).
  • Controleer de softtop zorgvuldig. Let op slijtageplekken aan de onder/binnenzijde en op de goede werking van de rits van het achterruitje. Open eerst de twee handels en til het dakje een beetje op alvorens de ritssluiting te openen. Controleer de achterruit op krassen en verkleuringen. Als er sprake is van bruine vlekken, zal de achterruit spoedig mat worden en moeten worden vervangen. Open met een losgeritste achterruit de softtop en let op of de kap soepel open gaat en niet klemt of piept. Doe vervolgens de kap weer dicht en sluit de rits van het achterruitje alvorens de handels de sluiten. Onthou deze volgorde steeds goed. Let op of de softtop goed en gemakkelijk aansluit op de bovenrand van de voorruit. Controleer nu de boven/buitenkant van de softtop op slijtage, barsten, scheuren, enz. Een nieuwe softtop of een nieuwe achterruit zijn niet goedkoop. Als de kap of achterruit aan vervanging toe zijn, kan dit wellicht worden meegenomen in de onderhandelingen over de prijs.
  • Controleer met betrekking tot het plaatwerk of dit strak is en overal goed en gelijkmatig aansluit. Kijk van voor naar achteren en van boven naar beneden langs de auto bij een goede verlichting. Let op vervormingen en andere onregelmatigheden of tekenen van (slechte) plaatwerkreparaties. Check vooral de dorpels op mogelijke tekenen van roestvorming. Let hierbij vooral op kleine bobbeltjes in/onder de verf. Als de MX-5 is uitgerust met metalen dorpelbeschermers, vraag dan of je ze mag demonteren om te kijken of er roest onder zit.
  • Hoe goed is de laklaag? Zien alle plaatwerkdelen er ongeveer hetzelfde uit of zijn er verschillen qua kleur en/of glans? Vraag bij dergelijke verschillen nogmaals naar eventuele schades en check bijvoorbeeld bij de zwarte pvc- en rubberdelen of er sprake is van overspuiten.
  • Kijk onder de motorkap voor de algemene technische staat, olielekkages, ontbrekende onderdelen en check het gebied rondom de radiateur en de koplampen voor tekenen van ongevalschades. Let ook op eventuele lekkages van koelvloeistof. Informeer of de distributieriem is vernieuwd (uiterlijk bij 100.000 km). Vraag ook of de bougiekabels zijn vernieuwd, die laten het namelijk vaak afweten bij ongeveer 50.000 km (soms al bij ruimschoots minder kilometers).
  • Inspecteer de oliepeilstok met betrekking tot het olieniveau en of de olie visueel is vervuild. Afhankelijk van het aantal kilometers sinds de laatste olieverversing is de olie lichtkleurig dan wel wat donkerder als de olie al weer wat langer geleden is ververst. Als er metaaldeeltjes in de olie zichtbaar zijn wordt het tijd om snel te vertrekken en naar de volgende MX-5 te gaan kijken.
  • Informeer naar het onderhoudsboekje en let vooral op de intervallen van het olieverversen; 5.000 km is prima en tot 12.000 km is OK. Langere intervallen en geen onderhoudsboekje is niet zo goed.
  • Controleer de aandrijfriemen van waterpomp en dynamo op barsten en overmatige slijtage. Check de vloeistoffen in de remcilinder en de koppelingscilinder wat betreft niveau en kleur. Als er sprake is van donkere en vervuilde vloeistoffen dient rekening te worden gehouden met verversing/vervanging op korte termijn. Dit geldt ook voor de vloeistof in het reservoir van de optionele stuurbekrachtiging.
  • Laat iemand de motor van de MX-5 starten en kijk naar de uitlaat. Let op rook: witte rook betekent (overmatig) water in de cilinders van bijvoorbeeld een lekkende koppakking of zelfs een gescheurd motorblok (dit geldt vooral bij een koude motor) en zwarte rook duidt op olielekkage bijvoorbeeld tussen zuigers en cilinderwanden of langs de kleppen (bij koude en/of warme motor). Als er veel witte of zwarte rook uit de uitlaat komt is het ook tijd om (weer) snel te vertrekken.
  • Luister bij draaiende motor aan de voorkant naar de motor. Let op tikken en andere ongewone geluiden. Indien je hiermee geen ervaring hebt, laat dan vooral de deskundige vriend/kennis luisteren.
  • Geef als de motor goed is opgewarmd geleidelijk wat meer gas en luister naar eventuele tikkende geluiden die zich voordoen bij bepaalde toerentallen en bij meer toeren vervolgens weer geleidelijk verdwijnen. Vroegtijdige tekenen van slijtage van de lagers zal zich hier openbaren. Let op of de motor soepel stationair draait zonder heen en weer te schudden.
  • Doe bij de testrit de softtop en het achterraam helemaal dicht en schakel de radio uit. Dit beperkt vooral het windgeruis en biedt de gelegenheid mechanische (bij-)geluiden goed te horen. Ook hierbij kan de deskundige kennis/vriend van pas komen. De MX-5 is al relatief luidruchtig met gesloten softtop. Als de softtop open is, zal het windgeruis eventuele bijzondere mechanische bijgeluiden overstemmen. Een snorrend of brommend geluid aan de achterkant is een normaal effect van de banden. Let wel op eventuele bijgeluiden van droge/versleten lagers. Als het geluid varieert met de wegsnelheid, maar niet met de motorsnelheid, zijn het waarschijnlijk de achterwiellagers of het differentieel. Luister ook goed naar geluiden uit de transmissie bij het schakelen. Eventuele hoge, piepende bijgeluiden in een of meer versnellingen duiden op slechte lagers in de versnellingsbak.
  • Trek bij stilstaande auto de handrem stevig aan. Voelt de handrem solide en gaat deze niet meer dan ongeveer 8 cm omhoog? Als er sprake is van een duidelijke stop is de handrem niet goed afgesteld of zijn de remvoeringen sterk versleten. Probeer de auto te verplaatsen als de auto is vastgezet met de handrem.
  • Werkt de koppeling soepel? Slipt de koppeling niet? Doorloop tijdens het rijden een paar keer alle versnellingen en luister en voel bij het opschakelen en terugschakelen naar vreemde bijgeluiden of weerstanden van bijvoorbeeld slecht werkende synchromeshes in de versnellingsbak. Accelereert de MX-5 goed (in vergelijking met andere, goed functionerende MX-5-en)? Werken de remmen goed: voelt het rempedaal stevig aan, stopt de MX-5 in een rechte lijn, zijn er geen trillingen voelbaar (via het rempedaal)? Maak op een stil stukje weg een paar snelle, korte linker en rechter bochten. Voelt de MX-5 daarbij stevig aan en is er geen sprake van vreemde gedragingen van de carrosserie?
  • Trap bij ongeveer 25 km/h in de eerste versnelling een paar keer kort op het gaspedaal (uiteraard op een stil stukje weg). Voel of hoor je geen speling in de aandrijflijn? Rij ongeveer 65 á 70 km/h in de vijfde versnelling en trap de koppeling in, verhoog het toerental met ongeveer 2.000 tpm en laat de koppeling snel opkomen. Als het toerental van de motor direct terugvalt naar het oorspronkelijk toerental is de koppeling hoogstwaarschijnlijk goed. Als deze terugval niet direct plaatsvindt, is dit het eerste teken van slijtage aan de koppelingsplaten en is het moment van vervanging/vernieuwing dichtbij.
  • Rijdt variërend tussen 90 en 110 km/h en controleer of er sprake is van specifieke trillingen aan vooral de achterzijde en in het bijzonder in de achterwielophanging van de MX-5. Is de auto stabiel bij oneffenheden in de lengterichting van de weg en gedraagt de auto zich gecontroleerd bij oneffenheden overdwars?
  • Is er bij het rijden in druk verkeer met veel optrekken en remmen geen sprake van het stotteren of sputteren van de motor of inhouden na te hebben geschakeld? Dit zouden aanwijzingen kunnen zijn dat de bougiekabels moeten worden vervangen, of erger.


Al met al is de MX-5 een degelijk en stevig gebouwde auto met een uitstekende betrouwbaarheid, die in het algemeen weinig bijzonder onderhoud vereist. Als de auto het normale onderhoud heeft gekregen, zal deze naar verwachting goed blijven functioneren. In het geval dat de indruk bestaat dat er geen goed onderhoud heeft plaatsgevonden, is het aan te bevelen eerst nog eens verder te kijken. Voor specifieke onderhoudsaangelegenheden en probleemgevallen kan via Internet de speciale Miata listserver en/of webpage worden geraadpleegd. Of natuurlijk ons eigen forum

Tenslotte veel wijsheid bij de aankoop en daarna vooral veel rijplezier met de MX-5!

NB Het blijft uiteraard te overwegen voor de keuring van een tweedehands MX-5 contact op te nemen met een/je Mazda-dealer, die (bij voorkeur) een meer dan gemiddelde ervaring heeft met de MX-5.

een bijdrage van www.miata.net. Bewerking en vertaling Robin Setzpfand