Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Reservewiel thuislaten of op spanning houden!?

Het reservewiel neemt in de bagageruimte van de MX-5 relatief veel ruimte in. Vooral bij de klassieke MX-5 (1990-1997) neemt het reservewiel in de bagageruimte een dominante plaats in. Hoewel Mazda heeft gekozen voor een reservewiel van het type 'space saver', is het ruimtebeslag voor veel MX-5 rijders een reden om het reservewiel thuis te laten. Een overweging hierbij is dat met de moderne autobanden een lekke band een zeldzaamheid is geworden. De statistieken hierover zijn niet helemaal duidelijk, maar globaal zou er sprake zijn van een lekke band bij gemiddeld ruim 160.000 kilometer dan wel eens in de 11 jaar. Bovendien speelt bij veel rijders die het reservewiel thuislaten de overweging dat het misschien wel handig kan zijn om een reservewiel bij je te hebben, maar dat vervolgens het meenemen van het lekke wiel onmogelijk zal zijn. Simpel omdat er in de bagageruimte niet voldoende ruimte is en/of omdat het extra grote en brede wiel niet eens meer in de achterbak past al zou die geheel leeg zijn! En om dan de eventuele bijrijder onderweg achter te laten is nou ook zoiets.

Als wordt gekozen om het reservewiel thuis te laten, is wel te overwegen om een spuitbusje met reparatievloeistof mee te nemen waarmee niet al te grote lekken eenvoudig kunnen worden gerepareerd. Let er wel op dat het busje voldoende capaciteit heeft voor de gemonteerde banden en neem er eventueel twee mee. Verwacht van deze busjes geen wonderen. Het kan echter helpen en veel nieuwe auto's worden inmiddels ook geleverd zonder reservewiel en met spuitbusje.

De MX-5 rijders die gewoon voor het gemak of voor de zekerheid het reservewiel wel meenemen, moeten wel periodiek de bandenspanning van het reservewiel controleren. De spanning in dit vijfde wiel moet extreem hoog zijn, te weten 4,2 bar. Dus meer dan twee keer zo hoog dan voor de standaard wielen. Als gevolg van de omstandigheid dat het reservewiel zelden wordt gebruikt en het controleren van de spanning soms wat lastig is, komt het relatief vaak voor dat het reservewiel een veel te lage spanning heeft. En het zou toch zonde zijn als je jarenlang rondrijdt met een reservewiel en dat als je het nodig hebt, het niet bruikbaar blijkt te zijn. Controleer daarom zo nu en dan tevens de bandenspanning van het reservewiel en breng deze zonodig op de vereiste spanning van ruim 4,2 bar.

 een bijdrage van Robin Setzpfand