Welkom op de website van MX-5 Owners NL


KNIPPEREN VOOR VEILIGER RIJDEN EN/OF VRIENDELIJK GROETEN
De koplampen van de NA zijn aan de voorkant uitgevoerd met uitklapbare koplampen. Deze constructie zorgt voor minimale luchtweerstand tijdens het rijden en voor het schoonhouden van de koplampen als ze zijn neergelaten.

Bij een MX-5 van voor chassisnummer JMZNA18BZ010574 en bij geïmporteerde Miata's tot een niet exact bekend chassisnummer is het nadeel van de uitklapbare koplampen, dat als het dimlicht niet is ingeschakeld, het niet zondermeer mogelijk is een knippersignaal te geven als waarschuwing ("pas op, opschieten, opzij, enz.") of om gewoon onderweg een andere MX-5-rijder te groeten.

Het instructieboekje van de betreffende modellen schrijft over dit 'knipper-vraagstuk' dat je voor die gevallen de koplampunits steeds vooraf moet opklappen met de schakelaar in het midden van het dashboard; deze procedure is echter enigszins omslachtig en aerodynamisch minder geslaagd.

Door middel van een technische ingreep is het mogelijk met de normale lichtschakelaar knippersignalen te geven waarbij de tegelijkertijd de koplampunits opklappen en de verlichting wordt ingeschakeld en vervolgens bij het loslaten respectievelijk weer worden ingeklapt en uitgeschakeld. Hoewel de praktische uitvoering van de hierna beschreven ingreep verschilt van de methode zoals die op de latere modellen door de fabriek wordt toegepast, komt het uiteindelijke resultaat overeen en is door de Nederlandse importeur als zodanig goedgekeurd.

Voor de ingreep zijn benodigd een diode, goed isolatieband en een voltmeter of spanningzoeker. De diode dient een toelaatbare sperspanning te hebben van 200 tot 400 volt en een gemiddelde doorlaatstroom van 2 tot 3 ampere (bijvoorbeeld diode type BY 127). Dit onderdeel is verkrijgbaar in de electronicawinkel en kost slechts een paar gulden. Voor niet-ingewijden kan een diode worden omschreven als een 'elektrisch ventiel': de stroom wordt slechts in een richting doorgelaten en in de andere richting geblokkeerd (het symbool geeft de doorlaatrichting aan).

De uitvoering van de benodigde 'intelligente by-pass' is enigszins afwijkend voor de verschillende typen van de MX-5 (NL, USA, Canada, enz.). In alle gevallen vindt de ingreep plaats bij de stekker van de hoofdlichtschakelaar onderaan de stuurkolom.



De stekker kan worden bereikt door het demonteren van de metalen deksel direct onder het stuur. Omdat er in die omgeving meer stekkers zitten, is het belangrijk de juiste te localiseren door eenvoudig de bedrading vanaf de lichtschakelaar aan de stuurkolom naar beneden te volgen (in NL-versie de stekker met aanduiding 'E2-07 combination switch', zie schema).



De lay-out van de stekker verschilt per type MX-5. In alle gevallen gaat het om het vinden van twee bepaalde aansluitingen op deze stekker: de R/W (red/white) en de 'L/Y' (lilac/yellow; NL-versie) of 'W/B' (white/black; US-versie) aansluiting.
Bij het vinden van deze aansluitingen is het niet altijd mogelijk gebruik te maken van de kleurcodering van de draden, daar die nogal eens varieert per leverancier van de kabelboom.
Met de voltmeter of spanningszoeker kunnen de aansluitingen worden gecontroleerd: de 'R/W' komt onder 12 volt spanning te staan als de knipperschakelaar wordt gebruikt en de 'L/Y' (of 'W/B') krijgt spanning als het dimlicht wordt ingeschakeld.



De diode wordt tussen de twee genoemde aansluitingen gemonteerd door deze voorzichtig in de stekker te klemmen. De richting van de diode is belangrijk, maar kan proefondervindelijk worden vastgesteld door een van de twee mogelijkheden te kiezen en vervolgens te testen of het werkt. Zo niet, dan diode omdraaien.

Voor een goede montage kunnen de uiteinden van de diode eventueel worden ingekort. In verband met de veiligheid (kortsluiting!) is het uiterst belangrijk dat de diode zo direct mogelijk op de stekker wordt gemonteerd en met isolatieband zorgvuldig wordt gefixeerd en geisoleerd. Goede werking nogmaals controleren en paneel monteren.

een bijdrage van Robin Setzpfand