Welkom op de website van MX-5 Owners NL


MX5 NB Alarm of CV+AB plaatsen. Deel 4





Basis unit:
Voor het plaatsen van de basisunit is het zoeken naar een mooi weggewerkte, en toch toegankelijke plaats. Dat laatste is het moeilijkste maar heb het toch gevonden.
Naast de doorvoer van de linkerdeur (zie stelmotor inbouwen) zit een metalen plaat met net genoeg ruimte voor Alarm unit of CV unit.
Alle aansluitingen zitten in de buurt en als je op je kop onder het dashboard ligt kan je hem nog zien ook. Bevestigen gaat gewoon met de zelfklevende klittenband die meegeleverd wordt (eerst goed ontvetten met bv. alcohol of spiritus). Foto is van een alarm en een CV unit is alleen maar makkelijker (1x stekker). Er is ook nog een optie om de basisunit op het afdekplaatje van de stuurkolom te monteren!




LED lampje:
Nu het Led lampje plaatsen, deze heb ik voor-midden op het dashboard geplaatst daar zit een klein vierkant afdek plaatje, vlak voor de voorruit. Deze wip je er uit en ik heb er een gaatje ingeboord, net groot genoeg om het draadje met contact er door te voeren.
De contacten van de stekker van het Led lampje kan je eenvoudig los halen door het borgveertje in te drukken en licht aan het kabeltje te trekken (wel ff onthouden of opschrijven welke waar zit, een Led lampje is polariteit gevoelig)
Door het loshalen van de stekker kunnen de draden door het dekseltje en door een bestaand gaatje aan de zijkant gevoerd worden (dit gaatje is de opening die het dekseltje nodig heeft als borging). Gewoon het draadje er door wriemelen en beneden weer op zoeken (na twee pogingen had ik hem). Nu het dekseltje (afdekplaatje) weer terug plaatsen (Let op de draden) en via bestaande draadbomen naar de Basisunit opbinden en aansluiten.




De reset drukknop ook aansluiten en deze monteren op een niet zichtbare maar wel toegankelijke plaats. Ik zeg niet waar ik hem geplaatst heb want met de aanpassing van het deur signaal is het wel heel simpel om de boel weer uit te zetten  >> en ik wil niet dat de hele wereld het weet. Maar wees creatief en ga alleen gaten boren in panelen of onderdelen die eenvoudig en goedkoop te vervangen zijn of op een plek die je niet ziet (voor het geval je de boel weer terug wil bouwen). De sensors kunnen geplaatst worden. Ook hier voor geldt een mooi weggewerkte en toch toegankelijke plaats dit i.v.m. het afstellen.
De schoksensor gewoon naast de basis unit op het metaal plakken of met een schroef vast zetten. Schroefbevestiging is een bevestiging die meer registreert als het plakken met klittenband. Dit kan van invloed zijn op het afstellen en stabiel blijven van de afstelling.

De microwavesensor moet geplaatst worden zodat het interieur “gezien” wordt.
De juiste plaats heb ik nog niet gevonden >> misschien tussen de stoelen en dan achter de windblocker (microwave gaat ook door kunststof heen) of gewoon in het netje >> moet ik nog testen en waarschijnlijk de draden verlengen.
      



De constante plus voor de voeding en de aansturing van de stelmotor halen we bij de zekeringkast links onder het dashboard vandaan.



 Red/green (Rood/groen) constante plus van BTN2 (20A) hoofd zekering kast (Rechterkant motorruimte)
Nr. 12 = door lock zekering dus we blijven in stijl.


De “ACC aan” (contactsleutel in 1e stand) pakken we bij de radio vandaan.
L/B (Blue/Black)  Blauw/Zwart is 10A gezekerd  (G/R kan ook maar is 40A gezekerd)


Voor startonderbreking (alarm aan = motor uit) pakken we de gezekerde kant van de ENGINE zekering (15A).
De B/W (Black/White) Zwart/Wit kabel onderbreken we en plaatsen hier een relais tussen  (zie Alarm schema)




Knipperlichten:
De knipperlichten van een NB gaan eerst via het knipperlichtrelais en worden dan door de stuurkolom schakelaar. Daar wordt de keuze gemaakt tussen links en rechts (bij een NA is het anders). Dus om de knipperlichten aan te sturen moeten we de draden na de schakelaar hebben.
ff in het schema kijken >>



Rood is de knipperlicht schakelaar en Blauw is de alarmlicht schakelaar beide gaan naar de knipperlichten en wel met G/W (rechts) G/B (links)
G/W = Green/White (Groen/Wit)
G/B = Green/Black (groen/Zwart)




Ik heb gekozen voor D-03 onder de stuurkolom




Sirene plaatsen:






De sirene moet ook nog geplaatst worden. In mijn geval rechts voor onder de motor kap. 2x gaatje boren voor een parker (rvs) en de massa meteen erbij vast gezet de andere er wel ingedraaid maar eerst de heleboel in de roestbescherming (dinitrol AV8) en daarna ook die vast gezet. De draad (verlengdraad) moet nu naar binnen naar de Basisunit. Ik heb geen Airco, maar wel de bedrading dus maak ik daar gebruik van. Er zitten 2x ongebruikte stekkers 1x met een lichtgroen/zwart draad. Aan de sirene een kabelschoentje gemaakt (kleine type) deze past dan op de aansluiting van de stekker.




Er zitten 2x ongebruikte stekkers 1x met een lichtgroen/zwart draad. Aan de sirene een kabelschoentje gemaakt (kleine type) deze past dan op de aansluiting van de stekker. Aan de andere kant zitten ook 2x stekker (voor relais).
Hier pak je de Lichtgroen/zwart draad weer op.
Ik heb hem uit de witte stekker gehaald en met de kabelboom opgebonden (met tape).




Langs de motorkap ontgrendelkabel opgebonden en bij de doorvoer naar binnen geprikt en daarna afgetaped.

Info 1: ik heb een zwarte draad gebruikt deze valt minder op.
Info 2: als je de motorkap ook wil beveiligen moet je gelijk een extra draad meevoeren voor eventueel een extra schakelaar
Deze is (als hij via massa schakelt) mooi aan te sluiten op de Blauwe “deur open” (SPY alarm).
>> Motorkap open is 30x knipper de knipper en indien geopend met Alarm aan gaat de sirene ook nog (zie SPY handleiding).


Achterklep aansturing:
De draad (rood/zwart) voor de achterklep aansturing moet van de basis unit naar achterklepsluiting
Dus via de deurdrempel en onder de bekleding door naar achter brengen
Zie ook microwavesensor deze moet ook die richting op (tot achter de stoelen) dus gelijk meenemen
Eenmaal achter aangekomen moet de stelmotor geïnstalleerd worden en voor alarm een extra relais (dit is niet nodig voor een CV set).
Stelmotor voor achterklep is een apart hoofdstuk

Verder zie Alarm handleiding of CV handleiding.
 

Deel 5 (NA+NB)