Welkom op de website van MX-5 Owners NL


MX5 NA Alarm of CV+AB plaatsen. Deel 2 (voor de NA)



We beginnen met de stelmotoren te plaatsen. In mijn geval een NA zonder centrale vergrendeling (CV) . Na installatie gaat de stelmotor de functie van de sleutel overnemen. Dus we hebben een stelmotor nodig in de linkerdeur en de rechterdeur (de kofferbak wordt in deel 5 behandeld). Heeft de auto een originele CV dus in de rechterdeur een stelmotor, dan alleen in de linkerdeur een stelmotor plaatsen.
                        



Eerst moet de deurplaat er af 3x schroef (witte pijl). En het cupje in de deuropenener. Om goed bij het schroefje te kunnen is het handig om met je andere hand het hendeltje iets open te trekken.
Voor de rest zitten er klik sluitingen, dus voorzichtig aan de onderzijde los trekken. Als alles los is even optillen en de bovenzijde los haken. Heb je een raamslinger dan moet deze ook verwijderd worden, deze zit bevestigd met een veerclip dit gaat gemakkelijk los door er een doek tussen door te trekken, de doek blijft dan haken achter de veerclip en trekt hem dan los.




Het paneel is er af en nu moet voorzichtig de plasticfolie gedeeltelijk (of helemaal) verwijderd worden Zodat er gewerkt kan worden. Verwijder de folie aan de bovenzijde, letop dat die zwarte kit op zijn plaats blijft en geen draden gaat trekken. Deze ruimte is ruim genoeg voor de stelmotor, maar let op dat het raam vrij kan bewegen (vooral de kunststof eindstop).
Plaats nu de stelmotor. De trekstang moet met 2x een  knik aan de vergrendel trekstang, dit omdat de stelmotor en vergrendelstang niet op de zelfde hoogte zitten, maar ze moeten wel in dezelfde lijn liggen.




Controleer de beweging van de stelmotor en de vergrendeltrekstang koppel deze en knip de overige lengte van de stelmotor trekstang af. Letop dat tijdens deze beweging alles vrij loopt. Nu de bedrading koppelen en met de bestaande bedrading meevoeren naar de doorvoer en vast zetten met ty-raps. De rubberen doorvoer is in een “Z” vorm en de draden zijn er lastig doorheen te steken. Je kunt dit makkelijker doen door iets stugger draad te nemen, Let op dat je het rubber niet stuk prikt. Bevestig daarna hier de draden aan en trek deze door de rubberen doorvoer Eenmaal binnen aangekomen, kunnen we het deurpaneel weer monteren. Nu de deur toch open is meteen even een beetje tectyl er in spuiten (niet op de ramen!).
Eerst de plasticfolie terug plaatsen en daarna het deurpaneel. Let op dat de plastic folie heel is en goed afsluit (folie heeft een vocht werende functie). Restanten van de kit kan je met terpentine of wasbenzine verwijderen (uit kleding is het wat moeilijker). Nu de andere kant >> alles is het zelfde alleen spiegelbeeld.

Deel 3 (NA+NB) 

 

 een bijdrage van >>Tom<<