Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Flash to pass

Dit is een artikeltje voor diegenen die ook vinden dat de koplampen van onze MX-5 veel te lang omhoog blijven nadat je ermee geknipperd hebt.

Ik ben altijd jaloers geweest op diegenen met een vroege Miata uit de VS. Die auto's hadden deze "flash-to-pass" voorziening niet. Door middel van een kleine ingreep (plaatsen van een diode) word dit euvel verholpen. De lichten klappen hierdoor onmiddellijk weer dicht als je het hendeltje van je lichtclaxon loslaat.

Toen ik het op een bepaald moment beu was, heb ik het bewuste relais uit de auto gehaald en opengemaakt om te zien of er iets aan te veranderen viel. Aangezien ik bitter weinig van elektronica ken, heb ik de hulp gezocht van anderen. E-mailsgewijs heb ik met Jeff Anderson besproken wat er zoal in die 'relais' zat en wat er ik er aan kon veranderen.

Wat je uiteindelijk moet doen is simpelweg 1 condensator vervangen.

Wat is een condensator?

Vergelijk het maar met een klein oplaadbaar batterijtje. Als je je lichten omhoog laat klappen, zet je die condensator onder spanning. Hetzelfde circuit bedient ook de eigenlijke relais die het lichtmechanisme bedient. Laat je het hendeltje aan het stuur los, dan houdt de stroom die op dat moment nog in de condensator zit het relais nog gesloten (zodat de lichten dus omhoog blijven). Hoelang hangt af van de capaciteit van de condensator. Die wordt uitgedrukt in µF (microfarad).

Wat heb je nodig?

1 nieuwe condensator, een schaar of kniptang, een kleine soldeerbout en eventueel een beetje soldeersel. De condensator koop je bij winkels die elektronica-onderdelen verkopen. Je vraagt een condensator van 6,8µF (minstens 12V - die ik gebruikt heb is 63 V). Je mag rekenen op een prijs van ongeveer 50 cent.

Waar zit dat relais?

Het relais zit onder het dashboard, aan de bestuurderskant. Als je onder het dashboard kijkt zie je er links van het stuur een aantal zitten. Het is datgene dat het meest naar de voorkant van de auto zit. Als je het vasthoudt en even met je lichten knippert, zal je het voelen klikken. Nadat je de stekker er hebt uitgehaald (vergeet niet de beveiliging tegen het loskomen in te knijpen), kan je het van het bevestigingsbeugeltje schuiven. Waarschijnlijk zit het vrij stevig vast, maar met een beetje geduld krijg je het ongetwijfeld los.
Op de behuizing staat:
B481 67 7COB
RELAY-RETRA
DC12V
IMASEN

Hoe ga je te werk?

Nu pruts je de behuizing open en haalt er voorzichtig het kleine printje uit (zal waarschijnlijk ook vrij vast zitten). Leg het op tafel met de aansluiting voor de stekker naar je toe. De condensator die er uit moet zit dan links bovenaan, onder de aanduiding C2. Hij zit vastgesoldeerd met 2 pinnetjes. Als je goed kijkt, zal je zien dat er op de condensator een en ander gedrukt staat. Naast de waarde (100µF) zal je ook een dikke streep met ovaalvormige aanduidingen zien. Op de nieuwe condensator zie je dezelfde streep met aanduidingen. Het is belangrijk om de nieuwe condensator op dezelfde manier te installeren als de oude!

De rest spreekt voor zich: oude condensator eruit, nieuwe erin en alles terug monteren.

een bijdrage van Frank Brochoven