Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Vervangen van de remblokken achterzijde

Wat heb je nodig:

    * een set nieuwe remblokken
    * eventueel een set vervangende remschijven
    * steeksleutel 14 (of dop/ratel),
    * steeksteutel 10 (of dop/ratel)
    * inbussleutel nr.4
    * bokjes (of je kunt het per kant doen, dan heb je alleen de krik nodig),
    * eventueel een boutje m6 + een hamer

Vervang de remsblokken en/of schijvenblokken altijd per as, dus links en rechts tegelijkertijd!

WAARSCHUWING:
druk nooit op het rempedaal als er geen schijf tussen de blokken zit!

Begin met wielmoeren los te draaien en de auto op de bokken te zetten. Vervolgens de wielen eraf. En je ziet de remklauw:



Begin met het terugdraaien van het stelmechanisme van de achterremmen. De achterremmen zijn voorzien van een zelfstellend mechanisme waardoor de slijtage van de remblokken wordt opgevangen. Dit werkt met een stelschroef ín de remklauw.
Draai met sleutel 14 de achterste van de twee boutjes eruit. De voorste is voor de beugel van de handremkabel. De achterste is een boutje wat de stelschroef (inbus) afdekt (links op de onderste foto).





Als het boutje eruit is kan je met inbussleutel 4 het stelmechanisme terugbdraaien. Draai terug tot hij niet verder gaat. Voel nu of de klauw een beetje kan bewegen. Als je hem niet kunt bewegen heb je de verkeerde kant op gedraait en hem vaster gezet. Je moet hem dan weer helemaal terugdraaien.
Probeer nóóit met een lijmtang de zuiger terug te drukken! Het stelmechanisme breekt dan af en werkt niet meer. Je kunt de handrem dan niet meer afstellen en de hele klauw moet uit elkaar om de stukken te vervangen.

Als het stelmechanisme is teruggedraaid de onderste glijpen uit de remklauw (sleutel 10). De kop zit als het goed is onder een zwart afdekdopje wat je er zo af kunt trekken:



Je kunt dan de klauw in zijn geheel omhoog draaien en de remblokken en veertjes, plaatjes etc. eruit halen:



De klauw kan je in zijn geheel van de bovenste glijpen af schuiven en even opzij hangen terwijl je verder werkt.



Je kunt als het goed is nu eventueel ook de remschijf er af halen. Die zit los op de naaf. Als hij niet los komt kan je met de hamer proberen hem los te tikken. Of met het boutje in het gaatje met schroefdraad hem los drukken:


(afbeelding is van een voorrem)



Een bekende kwaal van de MX is dat de glijpennen van met name de achterremmen nog wel eens willen verroesten. Daardoor kan de klauw niet goed meer bewegen, neemt de remwerking af en slijten de blokken ongelijkmatig. Vereiste is dus om te controleren of deze nog in orde zijn. Maak ze goed schoon en vet ze in met een goede hittebestendige vetsoort (bijvoorbeeld molybdeenvet). Mochten ze toch al wat gecorrodeerd zijn kan je ze met een fijn schuurpapier opschuren tot de corrosie er af is:



Controleer ook de rubbertjes aan de remklauw. Zijn deze niet beschadigd? Laten ze geen water door? Als deze niet in orde zijn is dat het begin van het einde.
Ook de onderste glijpen goed schoonmaken:



Voordat je de schijf (nieuw of oud) terugplaatst eerst het aanlegvlak licht invetten om te voorkomen dat de schijf (opnieuw) vastroest aan de naaf.



Dan kan de schijf er op:



Vervolgens de nieuwe blokken, klemmen,veertjes erbij pakken:



Vet de achterkanten van de remblokken in, plaats de zwarte plaatjes en vet ook die achterkant weer in. Doe dit niet al te dik. Je wilt niet dat het overtollige vet op je schijven terecht komt!



Daarna kan je eerst de remklauw weer op de (goed ingevette) bovenste glijpen schuiven:



De remklauw omhoog houden en de klemmetjes, remblokken en het veertje monteren. Het veertje moet aan de bovenkant van de blokken. Als het goed is zit er in het blok een kleine sparing waar het veertje in past. Het makkelijkst gaat dit met een extra paar handen tot je beschikking.
Als de hele handel zit gauw de klauw er over heen laten zakken:

)

Dan de (ingevette) onderste glijpen er weer in en aandraaien (34-39Nm):



Vervolgens het afdekdopje er weer op.

Nu komt één van de belangrijkste handelingen.
De remmen moeten nu zover uitgedraaid worden dat de handrem weer goed wordt afgesteld en dat het stelmechanisme z'n werk weer goed kan doen. Draai de inbus aan de achterkant helemaal uit totdat de remblokken net klem tegen de schijf zitten. Als het goed is kan je de as nu niet/nauwelijks verdraaien. Draai nu de inbus 1/3 slag terug. Als het goed is komt de as nu vrij en kan je hem zonder problemen draaien. Trek nu de handrem aan en controleer of deze de as nu vastzet. Alles goed? Dan kan je verder. Zoniet dan moet je de stelbout weer terug uit draaien en opnieuw beginnen.

Vergeet niet het boutje er weer terug in te draaien als afdekking van de stelbout. Als alles zover klaar is kan het wiel er weer op en kan je naar de andere kant.



Vooral als je nieuwe schijven (en misschien ook blokken) monteert kan het zijn dat ze in het begin nog even wat minder remmen.
Je kunt ze "inremmen" door een stuk rustige weg op te zoeken en vanaf 100km/u stevig te remmen tot wandeltempo (niet stoppen). Herhaal dit nog negen keer. Na een paar keer ga je de remmen dan wel ruiken, maar aan het einde moet dat weg zijn. Rij daarna nog een blokje om om de boel een beetje af te laten koelen.

een bijdrage van Dennis Ruder