Welkom op de website van MX-5 Owners NL


UPGRADES VOOR MX-5 en MX-5 MIATA


Het klassieke model NA van de MX-5 Miata uit de jaren 1990 tot 1997 was en is nog steeds een prima ontwerp. Toch zijn vanaf het allereerste begin veel MX-5-rijders bezig geweest om het motorvermogen, de wegligging en/of de stijfheid van de carrosserie te verbeteren en aan te passen aan de persoonlijke wensen en voorkeuren. Ook MX-5-rijders van het nieuwere NB model zoals verkrijgbaar vanaf 1998 konden vaak al kort na aanschaf de verleiding niet meer weerstaan om wat naar eigen wens aan het ontwerp te gaan veranderen. En ook met het nieuwe model de NC doet zich weer hetzelfde voor. er is een keur aan accessiores en toevoegingen te koop om de auto geheel naar eigen smaak 'af te bouwen'.

Veel MX-5 eigenaren vragen zich echter af waarmee zij het beste met modificeren kunnen beginnen. Voor een deel is dat uiteraard een persoonlijke keuze. Het ligt evenwel voor de hand eerst die modificaties uit te voeren die het grootste effect hebben, daarbij rekening houdend met de kosten. Daarnaast speelt een rol dat veel veranderingen juist meer effect hebben als zij worden uitgevoerd in combinatie met bepaalde andere veranderingen die eerst uitgevoerd kunnen worden. In onderstaande overzichten worden voor de drie onderwerpen de mogelijke upgrades in volgorde van effectiviteit en kostenefficiëncy beknopt beschreven. De upgrades vermeld in dit artikel zijn zonder uitzondering geschikt voor de MX-5 NA uit de periode 1990-1997. Enkele van de beschreven upgrades zijn echter niet meer nodig, niet mogelijk of nog niet leverbaar voor het nieuwere NB model.

Een praktisch probleem bij veel van de mogelijke modificaties voor upgrading van de MX-5 is dat daarvoor gebruik wordt gemaakt van aftermarket onderdelen uit de Verenigde Staten. Een deel van die onderdelen is in Europa soms uitsluitend verkrijgbaar bij enkele gespecialiseerde handelsbedrijven. Voorts bestaat de mogelijkheid de benodigde onderdelen zelf te kopen of te laten kopen in de VS en mee terug te nemen of de onderdelen via fax of email in de VS te bestellen en te laten opsturen. Deze laatste optie is vanwege de verzendkosten voor complete uitlaatsystemen en spoilers helaas minder realistisch. In de overzichten hieronder worden indicaties gegeven van de kosten exclusief verzenden en exclusief montage.



Vergroten van het motorvermogen van de MX-5

   1. Ontstekingstijdstip vervroegen naar 14 BTDC, kosten zijn voor de zelfsleutelaar nihil, maar het uit voorzorg tegen pingelen noodzakelijke tanken van euro super 98 brengt wel enige kosten met zich mee. Het effect van deze modificatie is een toename van de trekkracht (‘koppel’) bij lage toerentallen en een vermogenstoename van maximaal 8 pk bij vooral de hogere toerentallen, terwijl er geen noemenswaardige nadelen aan zijn verbonden.

   2. High-flow versie van het originele luchtfilter element monteren van K&N, Jackson Racing (JR) of Racing Beat (RB), kosten bedragen circa EUR 50 en het resultaat is een lichte toename van de trekkracht en ongeveer 3 pk meer motorvermogen bij hogere toerentallen. Een ander voordeel is dat deze luchtfilters kunnen worden gereinigd en er dus nooit meer een nieuw luchtfilter behoeft te worden aangeschaft.



 


   3. Verbeterde 'cold air induction' of high flow inlaatsysteem monteren van JR of RB, kosten zijn EUR 400 - 500 en het resultaat is een toename van de trekkracht en 6 tot 12 pk meer vermogen.

 



   4. High flow en/of dubbele einddemper monteren van bijvoorbeeld JR, RB, Remus, Borla of Flyin' Miata (FM), kosten EUR 500 - 750 en heeft als resultaat een toename van de trekkracht en 3 tot 7 pk meer vermogen.

   5. High flow katalysator monteren van JR, kosten circa EUR 300 - 400 en als resultaat in combinatie met een high performance uitlaat een nog betere doorstroming van de verbrandingsgassen en enkele pk’s meer vermogen.

   6. Sport uitlaatspruitstuk van type '4-2-1' of 'equal length' monteren van JR of RB, kosten bedragen EUR 500 - 750 en deze modificatie levert als resultaat 3 tot 5 pk meer vermogen.

 


   7. Supercharger of uitlaatturbo monteren van bijvoorbeeld Sebring, Bell of FM (Dealer Alternative), de kosten bedragen EUR 3500 - 6000 en meer met als resultaat 30 tot 100 pk meer vermogen en een navenant fors hogere trekkracht. Bij deze laatste optie is heel veel mogelijk. Er is in de VS al ene Bill Clifford die zijn Miata 1.6 uit 1992 heeft getuned tot 241 pk op de achterwielen (is circa 260 pk aan de krukas), dus ruim 150 pk meer dan standaard op de achteras van een MX-5!

 



N.B. Als het motorvermogen van de MX-5 door een aantal van bovenstaande modificaties aanzienlijk is vergroot wordt het uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk ook enige andere modificaties te realiseren. Hierbij dient bijvoorbeeld te worden gedacht aan het onderstel om de snellere MX-5 goed op de weg te houden en last-but-not-least de remmen om de snellere MX-5 weer tijdig en veilig tot stilstand te brengen.

 

 


Verbeteren van de wegligging van de MX-5

   1. Goede 4 wieluitlijning laten uitvoeren, de kosten hiervan bedragen EUR 75 - 100.

 



   2. Goede banden monteren; een persoonlijk advies voor rijders met MX-5 voorzien van 15 inch velgen: Bridgestone S-02 Pole Position in de maat 195x50 of 205x50, niet goedkoop, wel heel goed en uitstekend passend bij karakter van MX-5.

   3. Zwaardere stabilisatorstangen of ‘anti sway bars’ monteren voor en achter van JR, RB of FM, kosten ongeveer EUR 300 - 400 en zorgen ervoor dat de MX-5 in bochten minder overhelt en je dus sneller door bochten kan rijden.

 



   4. Rondom nieuwe schokbrekers monteren is een must na 70.000 tot 100.000 km waarbij in plaats van de standaard Mazda schokbrekers eventueel instelbare sportschokbrekers van Koni kunnen worden gemonteerd (made in Holland!), dit kost in een set van vier ongeveer EUR 700 (ex montage) en levert een (weer) uiterst stabiel rijdende MX-5 op en met de Koni's heeft men tevens de beschikking over instelbare demping voor de laatste fine-tuning van de wegligging.

 



   5. Lipspoiler monteren aan de voorzijde onder de MX-5, verkrijgbaar van Mazda, kost in Nederland ongeveer EUR 300 en zorgt voor een stabielere wegligging bij hoge snelheden. Deze optie zat al in het oorspronkelijke ontwerp van de MX-5, maar is om praktische redenen (transport, kosten) door de fabriek helaas achterwege gelaten.

 



   6. Wielophanging iets verlagen eventueel met speciale verkorte veren of door de Koni schokbrekers in de speciale iets lagere sportstand te monteren, een set verlagingsveren kost EUR 200 - 300, verlaging met de Koni's kost niets extra en een dergelijke verlaging resulteert in nog minder body roll en in combinatie met de voorgaande modificaties in een bijna 'cart like' wegligging.

 



   7. Uitgaande van de standaard 14 inch velgen kan het monteren van grotere en bredere velgen voordelen opleveren, tot een diameter van 15 inch of maximaal 16 inch diameter en 6,5 of 7 inch breed, met de juiste hubdiameter en zonder een te sterk afwijkende off-set.

   8. Vervang bij meer dan 100.000 tot 150.000 km alle rubber/kunststof bussen in de wielophanging, de kosten zijn sterk afhankelijk van de leverancier en het type bussen, maar het resultaat is een weer als nieuw, strak sturende MX-5.

N.B. Advies om bij voorkeur NIET te doen: te grote/brede velgen of banden monteren, velgen met een te sterk afwijkende offset (standaard tot 1997 45 mm en vanaf 1998 40 mm), de standaard veren inkorten of de MX-5 te veel verlagen.



Verstevigen van de carrosserie van de MX-5

   1. Dwarsbalk monteren aan de voorzijde onder tussen de chassisarmen van de voorwielophanging van bijvoorbeeld Moss of RB, kost EUR 50 - 150 en levert een rustiger voorwielophanging op met minder trillingen en minder terugslag.

 



   2. Dwarsbalk monteren aan de achterzijde onder tussen chassisarmen van de achterwielophanging van bijvoorbeeld RB of Cannon, de kosten hiervan zijn ongeveer EUR 150 (vanaf modeljaar 1992 wordt deze standaard af-fabriek geleverd, met uitzondering van de latere 1.6 90 pk versie).

 



   3. Dwarsstang monteren op veerpoten van de voorwielen onder de motorkap van Mazda of FM, kost circa EUR 100 - 300 (op de Anniversary Edition reeds standaard gemonteerd).

 



   4. Dwarsstang monteren tussen bovenste bevestigingspunten van de veiligheidsriemen achter de hoofdsteunen, verkrijgbaar van Mazda en FM of eventueel zelfbouw, kost ongeveer EUR 100 - 250 (vanaf modeljaar 1994 standaard af-fabriek gemonteerd).

   5. Rolbeugel achter monteren (geen ‘stylebar’) van bijvoorbeeld HardDog, kost f. EUR 500 - 700.

 



   6. Hardtop monteren (!), kost circa EUR 1000 - 2000.

 



Het modificeren van de MX-5 dient zorgvuldig te geschieden. Bij nieuwe MX-5en zal voor bepaalde modificaties overleg met de dealer nodig zijn teneinde te voorkomen dat de garantie geheel of gedeeltelijk vervalt. Bij motorische wijzigingen zal in principe altijd de garantie op de motor komen te vervallen, tenzij een optredend mankement terug te voeren is op materiaal- en constructiefouten. Het uitvoeren van de hier beschreven modificaties en de eventuele directe en indirecte gevolgen daarvan zijn in alle gevallen zonder enig voorbehoud geheel voor eigen risico. De vermelde prijzen en vermogensgegevens zijn indicaties onder voorbehoud.

een bijdrage van Robin Setzpfand