Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Chassisnummers en hoe ze te lezen


Het chassisnummer wordt door de RDW en de verzekeraars gebruikt om een auto (tezamen met het kenteken) te identificeren en zij zijn dan ook met name in de laatste vijf cijfers die het serienummer voorstellen, geïnteresseerd. Wij vinden de andere informatie, die uit het nummer is te halen, eigenlijk interessanter...

Het is op zich wel leuk om te zien dat een importeur of dealer de auto's niet op volgorde van serienummer op kenteken zet. Ook in het geval van de gelimiteerde uitgaven (bv. de groene limited editions uit 1991, verder LE te noemen) valt op dat het limited nummer los staat van het serienummer, en een lager LE nummer niet automatisch betekent dat deze MX-5 ook eerder van de band is gelopen.

Een ander woord voor het chassisnummer is het VIN nummer. Dit staat voor Vehicle Identification (of ook wel Index) Number en deze aanduiding wordt met name in de Engelstalige landen gebruikt.

De verschillende uitvoeringen van de Mazda MX-5 kennen een verschillende opbouw van het chassisnummer. Gezien het feit dat we geen chassisnummers van Eunos Roadsters (de Japanse versie) tot onze beschikking hebben, beperken we ons tot de chassisnummers van de in Europa geleverde MX-5 en de veelal parallel geïmporteerde Miata.

Mazda MX-5

VOORBEELD: JMZNA18B200120990


We kunnen dit voorbeeld opsplitsen in de volgende stukjes:

JMZ

    World Manufacturer Identification; JMZ staat voor Japan Mazda voor de Europese markt. Zo staat JN voor Japan Nissan.

NA

    model identificatie; NA staat voor eerste type MX-5 (1990-1998). SD = MX-6, FC = RX-7, NB = de nieuwe MX-5, vanaf 1999.

1

    type auto. 1 staat voor achterwiel aandrijving.

8

    soort chassis. 8 staat voor een tweedeurs-cabriolet.

B

    type motor. B is de "oude" 1.6 B6 motor, C is de "nieuwe" 1.6 B6 motor, P is de nieuwe 1.8 BP motor.

2

    type transmissie. 2 staat voor de handgeschakelde vijfbak, 5 voor de automaat, 6 voor de handgeschakelde zesbak.

0

    dummy nummer (in Europa niet gebruikt).

0

    fabrieksnummer. 0 = Hiroshima, 1 = Hofu.

120990

    is het serienummer van de auto, de telling begint bij 100001.

Het is gevaarlijk om, op basis van de ons bekende Mazda MX-5 chassisnummers, algemene uitspraken te doen. Als iemand dan ook één van deze uitspraken kan weerleggen, of aanvullende gegevens heeft, horen wij dat graag.
Maar wat kunnen we er, met enige voorzichtigheid, wel over zeggen?

    * De groene limited edition MX-5en uit 1991 zijn niet achter elkaar van de band van Hiroshima gerold. Er zaten rode, witte en blauwe MX-5en tussen.
    * De extra groene limited edition MX-5en uit 1993 kwamen vermoedelijk allen uit Hofu.
    * Hiroshima heeft alle types MX-5 (de oude 1.6, de 1.8 en de nieuwe 1.6) geproduceerd. Hofu is (waarschijnlijk) alleen voor de oude 1.6 MX-5en, in de meest drukke tijden (1990-1991), gebruikt.
    * Het is niet mogelijkheid om uit het chassisnummer te halen door welke importeur de MX-5 op kenteken is gezet. Alhoewel de verschillende landen verschillende uitvoeringen kennen (Duitsland met in hoogte afstelbare koplampen, Groot Brittanië met rechtsgestuurde MX-5en, enzovoorts) is het eerste gedeelte van het chassisnummer (tot het serienummer) identiek van opbouw, en lijken de serienummers voor de verschillende landen door elkaar heen te lopen.

Mazda Miata

VOORBEELD: JM1NA3512L0100014


We kunnen dit voorbeeld (uit Miata Magazine) opsplitsen in de volgende stukjes:

JM

    staat voor Japan Mazda.

1

    staat voor het type auto. 1 = passagiersauto, 2 = truck, 3 = MPV.

NA

    model identificatie; NA staat voor de oude Miata, NB de nieuwe Miata.

35

    Soort chassis. 35 staat voor Convertible (cabriolet).

1

    type motor. 1 is VS Miata van '89-'93 (met 1.6 B6 motor), 2 is Canadese Miata van '89-'93 (met 1.6 B6 motor), 3 is zowel de VS als Canadese Miata met 1.8 BP motor (de nieuwe 1.6 B6 is daar nooit geleverd). Let op: in Canada zijn ook enkele vroege 1.8 exemplaren geleverd met aanduiding 1 (in plaats van 3).

2

    controlegetal om ongeldige chassisnummers te kunnen signaleren.

L

    modeljaar. L=90, M=91, N=92, P=93, R=94, S=95, T=96, V=97 W=98 X=99 Y=00 enz.

0

    fabrieksnummer. 0 = Hiroshima, 1 = Hofu.

100014

    serienummer van de auto, deze begint bij 100001. Het eerste nummer (1, 2, 3 ...) van het serienummer loopt per modeljaar op.

In Amerika (VS en Canada) werkt men met modeljaren, en niet met bouwjaren. Ook een Miata die in april 1989 is gebouwd, heeft een L als modeljaar. Wanneer de Miata daadwerkelijk is gebouwd, is niet uit het chassisnummer te halen maar aan de andere kant kunnen we uit de Europese chassisnummers (waarschijnlijk) helemaal geen jaar halen (bouwmaand staat als het goed is op de sticker in de bestuurdersdeur-opening).
Verder lopen de honderdduizendtallen van de serienummers mee met het modeljaar. Na een L komt 1 (met hiertussen het fabrieksnummer), na de M een 2, de N een 3, enzovoorts.

Evenals bij de Europese MX-5en, is het ook bij de Miata's gevaarlijk om op basis van de bij ons bekende Mazda Miata chassisnummers algemene uitspraken te doen. We proberen er toch een aantal:

    * Ook in de VS is de groene in 1991, met 1500 stuks, een limited edition geweest. Ook hier zijn rode, witte en blauwe Miata's tussen de groene door van de band afgerold. Typisch is wel dat zowel bij de MX-5en als de Miata's deze drie kleuren tussen de groenen door zijn geweest - en geen zilveren of zwarten. Misschien is dit ook wel toe te schrijven aan onvoldoende gegevens - maar het is toch opvallend.
    * De groene LE's uit 1991, van de VS, komen zowel van de Hiroshima alsook de Hofu produktielijnen.
    * Hiroshima heeft wederom alle modellen gevoerd. Hofu is alleen voor de zeer drukke modeljaren 1991 en 1992 gebruikt en misschien ook 1993.
    * Of de Miata een handgeschakelde of een automatische transmissie heeft, is niet uit het chassisnummer te halen. De motoren van deze twee typen Miata verschillen toch iets (o.a. in vermogen) dus we kunnen concluderen dat het cijfer 1 dat voor beide types wordt gebruikt, toch meer voor het type Miata staat, dan voor de gebruikte motor.
    * De checkdigit is een getal van 0 tot en met 9, of een X. Hoe de berekening plaatsvindt is onbekend en waarschijnlijk ook geheim.

U ziet het, er valt uit een chassisnummer nog veel informatie te halen. Informatie waar soms zelfs dealers niets vanaf weten. Zo bleek bij een handelaar een MX-5 uit 1992, eigenlijk een Canadese Miata uit 1990 te zijn.
De auto was inderdaad voor het eerst pas in 1992, door de Nederlandse importeur, nieuw op de weg gezet, maar een chassisnummer verhult nu eenmaal niets...

BRONVERMELDING:

    * Miata Magazine - herfst 1993 voor de opbouw van Miata nummers
    * Softtop Hardtop - herfst/winter 1997 voor de opbouw van MX-5 nummers
    * Manfred Schleissing, techneut bij Mazda Europa.
      Ook het vermelden waard:

    * De VIN Decoder op het internet (alleen voor Miata's) http://www.hazmat.com/~mjb/candm/decode

een bijdrage van Petra van den Berghe