Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Onderhoudstips voor de softtop

Do's & don'ts

Altijd een nieuw gemonteerde kap en achterruit (zowel in kuststof als in glas) minimaal 24 uur dichtlaten. Dit zorgt ervoor dat de kap zich "aanpast" aan het frame en de auto, en de spanningen gelijk verdeelt over de kap.

Altijd uw kap dichtdoen, als u niet met de auto rijdt, en 's nachts. Hierdoor behoudt de kap zijn vorm, het voorkomt het krimpen van de kap, het voorkomt scherpe blijvende vouwlijnen en het verlengt de levensduur van zowel de kap als achterruit.

Altijd de instructies volgen van de bij uw auto meegeleverde handleiding. Zorg ervoor dat de ruimte waarin de kap opgevouwen wordt, geheel vrij is van objecten zoals handdoeken, paraplu's, caps, en andere gebruiksvoorwerpen. Zelfs op het oog onschuldige voorwerpen kunnen de kap beschadigen door de plaats die zij innemen.

Altijd de kap eerst aan de voorzijde losmaken, voordat u de achterruit losritst! Enige uitzondering: als de bij uw auto geleverde handleiding een andere volgorde opgeeft.

Altijd ervoor zorgen dat de kap schoon blijft. Gebruik de kaphoes!

Nooit de kap openen als de temperatuur onder de 5 graden Celsius is.

Nooit de kap open doen als deze nat is. Eerst ervoor zorgen dat de kap droog is, door bijvoorbeeld eerst een stuk te rijden met de auto, en als de kap gedroogd is door de rijwind, dan pas de kap openen.

Nooit uw kaphoes en/of tonneaucover nat wegbergen. Altijd eerst droog maken, om verkleuring, schimmel etc. te voorkomen.

Het schoonmaken.

Glazen ruiten: glazen ruiten mogen alleen met water en schoonmaakmiddelen op waterbasis worden gereinigd. Wees voorzichtig met ruiten met achterruitverwarming; veeg alleen in de richting van de koperbanen over de ruit. Let op de stekkerverbindingen: deze zijn kwetsbaar, breken makkelijk af, en mogen niet vochtig worden.

Plastic ruiten: plastic ruiten dienen vaak te worden schoongemaakt. Zorg ervoor dat zand en vuil met veel water van de ruit wordt afgespoeld: daarna kunt u met veel water en zachte zeep de ruit verder schoonmaken. Gebruik een zachte doek, spons of poetskatoen. Maak van links naar rechts of van boven naar beneden schoon, nooit in een cirkel, omdat dan vuildeeltjes op de ruit blijven in plaats van eraf genomen worden. Als het ruitje op den duur minder doorzichtig wordt, mag incidenteel een speciaal polijstmiddel worden gebruikt. Verder dient u schurende middelen te vermijden, en in de winter nooit met een ijskrabber de ruit schoon te maken.

De kap dient met water en zachte zeep te worden onderhouden. Het wordt afgeraden om met de auto door een wasstraat te rijden, omdat borstels en agressieve middelen de kap kunnen beschadigen. U dient in ieder geval nooit was op de kap te laten spuiten met een was/wax programma of anderszins.

Altijd de kap, kaphoes en tonneaucover in de schaduw wassen, nooit in de directe zon.

Altijd de gehele kap schoonmaken; gedeeltelijk schoonmaken zou tot plaatselijke verkleuringen kunnen leiden.

Altijd de auto nat maken voordat u de kap gaat schoonmaken. Gebruik voor het schoonmaken van de kap een spons of een zachte borstel: een doek zou vezels kunnen achterlaten.

Altijd de kap goed afspoelen, tot er geen zeepresten meer aanwezig zijn. Veeg daarna het overtollige water van de kap af met een spons. Spuit daarna ook de auto goed af.

Altijd na het schoonmaken van een kaphoes of een tonneaucover, deze monteren op de auto, zodat deze in de goede vorm droogt.

Nooit bleekmiddelen, agressieve middelen, schurende middelen, cleaners etc. gebruiken voor het schoonmaken van de kap.

Nooit heet water gebruiken voor het schoonmaken van de cabrioletkap.

Nooit de kap open doen als deze nog nat is.

Deze uitgebreide adviezen werden door Marcel Blom van Cabrio Care verstrekt. Onze dank hiervoor! Op- en aanmerkingen kunt u terugkoppelen aan Cabrio Care in Naarden, telefoon: 035-6940094